Анохіна Т.В. слоган сайта
Главная » Статьи » Уроки

Урок природознавства
Тема. Чи можуть рослини захищатися. Охорона рослин.

Мета: формувати уявлення про ознаки пристосування рослин до винищення тваринами і людьми, про причини зникнення рослин у природі та шляхи їх збереження; вміння розрізняти ознаки пристосу¬вання в окремих рослин до знищення; формувати вміння використо¬вувати знання у новій ситуації, спілкуватися в процесі спільної діяль¬ності; виховувати здатність сприймати красу природи, потребу її охо¬роняти й примножувати.
Тип уроку: урок – конференція.
Обладнання: ілюстрації із зображенням рослин, книги про рослини, таблиці
із зображенням рослин, які занесені до Червоної книги.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Читання девізу уроку.
На уроці ми будемо працювати під девізом:
Діяти – активно!
Думати – оперативно!
Сперечатись – доказово!
Творчо мислити – обов’язково!
Вправа «Очікування»
Сьогодні у нас цікавий урок.
В природу ми з вами зробимо крок
Із нею ми зустрічались не раз
І знову вона завітала до нас.
- А яким би ви хотіли бачити наш урок?
ІІ. Хвилинка синоптика.
- Яка зараз пора року?
- Яке число?
- Тепло чи холодно надворі?
- Який стан неба?
- Яка температура повітря?
- Чи були сьогодні опади?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Фронтальне опитування.
• Що означає слово довкілля?
• Що є довкіллям для рослин?
• Чи однакові умови життя рослин на Землі?
• Завдяки яким ознакам рослини пристосувалися до надміру во¬логи?
2. Гра «Продовжте речення».
• Необхідні умови для життя рослин — це...
• Рослини пристосувалися — це означає...
• На рослини постійно впливає...
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
- Чому флора і фауна збідніли?
1. Слухання вірша «Рідна земле!».
О, земле рідна! Боляче в душі
За ту збіднілу фауну і флору.
І сором за душевних тих сліпців,
Що нівечать безцінну твою вроду
Сліпців, котрі не втямили азів,
Що справжнє щастя — в килимах із квітів,
У сріблі рос, у золоті хлібів
І кришталях оцих джерелець світлих...
Прости нас, Земле, нас, людей століття,
Яке надбало стільки лиходій, що вистачить
На кілька поколінь.
А може, й ні. Не буде поколінь
Унаслідок людської перемоги над всім живим,
Що просить допомоги.
Прости нам, Земле, все ж таки прости,
Бо голова всьому живому — ти.
Можливо, розум людства не засне,
І він прокинеться й тебе спасе.
2. Бесіда за змістом.
• Хто нівечить природу?
• Хто повинен зберігати красу природи?

III. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми проведемо не звичайний урок, а урок – конференцію. На уроці з’ясуємо чому і як потрібно охороняти рослини і чи можуть вони самі захищатися.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Клас був поділений на групи і кожна група одержала певне завдання: використовуючи додаткову літературу про рослин, свої власні спостереження і накопичений досвід, підібрали матеріал до уроку. Подивимось як ви справились із завданням.

Першій групі, яка називається «Мудреці» було завдання скласти схему « Засоби захисту рослин». ( Учні даної групи демонструють схему)

Створення проблемної ситуації.
- Рослини коренями проростають до одного місця і не можуть «утекти». Так вони використовують засоби захисту. Які?
- Чим захищаються ці рослини:
• Шипшина, троянда, ожина. (Колючки, шипи)
• Лобода, щириця, осот. (Велика кількість насіння)
• Полин, чистотіл. (Гіркий смак)
• Конвалія, осот. (Розмножуються кореневищем)
Висновок.
- Де ростуть ці рослини?
Підсумок роботи в групі.

Друга група « Допитливі» повинні були знайти загадки про рослини, які вміють самі захищатися.
 Він беззубий, а кусає,
Він безрукий, а хапає,
Ще й причепиться міцненько
До штанців чи сукенки. (Будяк)

 Запалали в чистім полі
Квіти гарні, всі червоні.
То палає влітку так
Польовий червоний… (мак)

 Що за квіточка пахуча:
І червона, і колюча? (Троянда)

 Не гаряча, а пече –
Хто торкнеться - утече.
При дорозі не скубнеш – обминеш.
Дуже злючою бува ця трава.
Називається вона … (кропива)

 Білосніжні китиці
Серед листя світяться.
Їх духмяний запах, друзі,
Розливавсь по всій окрузі. ( Акація)
Створення проблемної ситуації.
- Розкажіть, завдяки яким ознакам ці рослини захищаються від знищення.
Підсумок роботи в групі.

Третя група « Синоптики» повинні були знайти цікаві відомості про рослини - синоптики.
Акація. Перед дощем бджоли обліплюють дерево, а в суху погоду їх набагато менше.
Якщо вранці квітки жовтої акації різко пахнуть, знайте, що це на грозу.
Будяк. Перед дощем його колючки щільно притискаються до голів¬ки і стають «незлими».
Кульбаба. Якщо в сонячну погоду квіти кульбаби закриваються – буде дощ. А буває і навпаки: небо хмуриться, по ньому пливуть хмари, а квіти кульбаби відкриті, - значить, дощу не буде. Відчуваючи зміну погоди, рослина складає свою пухнасту кульку, як зонтик.
Кислиця. Її ще називають „заячою капустою”. Перед дощем вночі квіти не розгортаються, а розпускаються. Якщо квіти на ніч закриваються, то це ознака хорошої погоди.
Фіалки. Якщо розкрита квіточка фіалки, дивиться на світ веселими фіолетовими очками – буде хороша погода. Перед негодою рослина закриває свою квіточку, ніби показує своїм виглядом, що їй сумно прощатися з сонечком.
Чистотіл. Перед дощовою погодою квіти чистотілу помітно нахиляються.
Біле латаття. Буває, що латаття запізнюється з підняттям на поверхню. Вже початок 9 год., а вона ледь-ледь піднімається над водою. Значить, в другій половині дня буде дощ. А якщо зовсім не піднялася з води – буде затяжний дощ, або похолодання. По листочках рослин можна складати прогноз: якщо весною вони густо вкрили поверхню води, - заморозків вже не буде.
Створення проблемної ситуації.
- Для чого спостерігати за природою?
Підсумок роботи в групі.

Четверта група « Літератори». Скласти або підібрати вірші про збереження і охорону рослин.
Збережи калину,
Підбіл, конюшину.
Не зривай байдуже
Хвощ і деревій.
Збережи їх, друже,
Чуєш же, будь ласка,
Зберегти зумій.

Я квітку не можу зірвати,
бо їй, як людині, болить.
Як нам, моє серце крилате,
під сонцем їй хочеться жить.
І ти, наче квітка у полі,
і в тебе душа, як блакить.
Не можу завдать тобі болю,
Щоб серця твого не розбить.

Білі проліски
Ще бруньки не гріють верболоз,
Ще лютує лютий над полями,
А вони націлились в мороз
Гострими зеленими списами.
Біля пня проклюнулись і ждуть,
Хто збере їх в руки задубілі,
І очима чисте небо п'ють.
Білі. Як дівоча ласка, білі.
Створення проблемної ситуації.
- Чому ми повинні берегти рослини?
- Чи було б життя на Землі без рослин?
Висновок.
Люди змінюють умови життя рослин, осушують болота, розорюють нові поля, вирубують ліси. Тому багато дикорослих рослин зникли або стали рідкісними. Знищити природу легко, а зберегти важко.
Підсумок роботи в групі.

П’ята група « Екологи» склали правила поведінки в природі.
• Кожна жива травинка, кожний листок виділяє в повітря кисень. Ним ми дихаємо, без нього немає життя.
Не топчіть, не зривайте рослини!
• Найкраща квітка — та, що квітує там, де зросла. Не губіть її!
• Не галасуйте у весняному лісі, не вмикайте надто голосно музику. Ви злякаєте пташку, вона злетить із гнізда. Яєчка, які вона насиджува¬ла, захолонуть, із них ніколи не виведуться пташенята. Краще пос¬лухайте голоси лісу.
• Найчистіша і найсмачніша вода — джерельна. Подивіться, як схи-ляються над джерелом трави і квіти, кущі і дерева. Вони оберігають його від посухи, захищають від пилових бурь. Не каламутьте і ви дже¬рело. Охороняйте його чистоту!
• Викинута консервна банка, скло можуть поранити лісового звіра і призвес¬ти його до загибелі. Нагріте сонцем скло може стати причиною пожежі! Не залишайте після себе сміття у лісі.
Створення проблемної ситуації.
- Як слід поводитися в природі, щоб не заподіяти шкоди рослинам?
Висновок.
Підсумок роботи в групі.

Шоста група « Досліджувачі» підібрала розповіді про рослин, які занесені до Червоної книги.
Підсніжник білосніжний. У багатьох місцевостях, де колись підсніжників було дуже багато, вони зникають або вже зовсім зникли. Треба берегти його, щоб навесні в наших лісах завжди розцвітали квітки надії.
Вовчі ягоди пахучі. Чисельність ягід пахучих скорочується через надмірну кількість відпочиваючих, вирубування лісів, зривання на букети для продажу.
Півонія тонколиста. Зникає півонія тонколиста також через розорювання степів, випасання худоби та витоптування. А також через викопування кореневищ як лікарської сировини.
Конвалія. Вона дуже цінна лікарська рослина, яку з давніх – давен застосовували проти недугів. Ароматна ефірна олія квіток входить до складу найкращих парфумів.
Створення проблемної ситуації.
- Чому необхідно охороняти природу?
Висновок.
Підсумок роботи в групі.

V. Підсумок уроку.
• Які нові знання про рослин ви отримали на уроці?
• Що нового дізналися?
• Для чого створено Червону книгу?
VІ. Домашнє завдання.
1. Підготуйте розповідь про одну з рослин, занесену до Червоної книги і намалюйте малюнок цієї рослини.
2. Складіть свій кросворд або загадку про цю рослину.
Категория: Уроки | Добавил: tanuskakrykova (26.09.2016)
Просмотров: 305 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Меню сайта
Категории
Уроки [13]
Методика проведенния урокив
Сценарії свят [12]
Сценарії шкільних свят з повним описом проведення.
Документи [0]
Необхідні документи в початковій освіті
Вход на сайт
Поиск
Всего чел. на сайте: 5
Новых за месяц: 0
Новых за неделю: 0
Новых вчера: 0

Новых сегодня: 0
Счетчики
Онлайн лист
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
<
Cегодня нас посетили