Анохіна Т.В. слоган сайта
Главная » Статьи » Уроки

Українська мова

Тема. Розрізнення слів з коренями, що звучать однаково, але мають різне значення.

Мета. Навчати  учнів розрізняти групи слів, в яких корені звучать і пишуться однаково, але значення мають різне;  розвивати вміння аналізувати, визначати головне;  виховувати любов до рідної мови.

Обладнання. Комп’ютер, екран, презентація уроку, запис пісні у виконанні Олесі Заєць «Це моя Україна», квіти – соняшники з кольорового паперу,розрізані слова для гри, сигнальні картки.

Тип уроку. Вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

 

І. Організація класу до  уроку.

 

           Девіз уроку.                            «Ти не загинеш, Україно,

                                                            І мова прадідна твоя»     (М. Чернявський)  

СЛАЙД 2. Звучить уривок з пісні Олесі Заєць «Це  моя Україна».

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Діти, я хочу розповісти вам про один випадок, який свідчить про величезне багатство нашої мови.

      У купе потяга Київ – Відень їхало четверо пасажирів : англієць, німець, італієць та українець  - юрист Богдан Косів. Розмовляли на різні теми, та скоро почали говорити про те , чия мова багатша, досконаліша.                                                                               Кожен з них вихваляв свою країну та мову народу, та Богдан довго  мовчав,   слухаючи своїх співрозмовників. І нарешті сказав:

  • Ви, панове, по суті нічого не сказали про багатство та можливості ваших мов. Чи могли б ви своїми мовами прочитати невеличкий твір, у якому всі  слова починалися б із однієї літери?
  • Ні! Це неможливо! – вигукнули водночас усі.

 

 

 

  • Вашими мовами неможливо, а нашою зовсім просто. Назвіть якусь букву, - звернувся українець до німця.
  • Нехай це буде буква «ес», - сказав той.
  • Гаразд. Вірш називається «Самотній сад».

Сипле, стелить сад самотній   сірий смуток – срібний сніг.

Сумно стогне срібний струмінь, серце слуха скорбний сміх.

Серед саду страх сіріє, сад – солодкий спокій – спить.

Сонно сипляться сніжинки, струмінь стомлено сичить.

Стихли струни, стихли співи – срібні співи серенад.

Стиха стеляться сніжинки – спить самотній сонний сад.

  • Геніально! Незрівнянно! -  вигукнули всі іноземці.

Потім усі замовкли. Говорити вже не було потреби.

Отже, сьогодні я пропоную вам відкрити нові знання з рідної мови,  збагнути всю її велич і красу.

ІІІ. Очікування дітей.

  • Діти, від сьогоднішнього уроку я очікую вашої старанної і наполегливої  роботи. (Прикріпляю  соняшник) А  що ви очікуєте від цього  уроку?
  •  
  • Пізнаю глибше таємниці рідної мови.
  • Дізнаюся нові відомості про спільнокореневі слова.
  • Підбиратиму споріднені слова.
  • Розбиратиму слова за будовою.
  •   Повторю теоретичний матеріал.
  • Буду каліграфічно і грамотно писати.
  • Наш урок буде змістовним і цікавим.)

ІV.  Повідомлення теми і мети уроку.

«Слово – зброя!»  - так  писав М. Рильський.

Сьогодні ми будемо намагатися опанувати мудрість рідної мови. Будемо вчитися розрізняти слова з коренями, що звучать однаково, але мають різне значення. (Записано на дошці)

 

 

V.  Актуалізація  опорних знань.

СЛАЙД 3. « Ну що б, здавалося слова…

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!..»  (Т. Шевченко)

  1. Вибіркове списування.

а) Прочитайте текст, з дошки.

(Рідна мова – це  музика  і малювання, це все духовне життя людини. Чим багатша думка, тим багатша мова.  Мова – це нація, її культура.  Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекаємо її. (Олесь Гончар).

б) Словникова робота. СЛАЙД 4.

Нація – це стійка спільність людей, що склалася історично.

Культура – матеріальні і духовні цінності, створені людством протягом його історії.

  • Поясніть значення слова «ревно» . (Старанно, ретельно).

в) Випишіть з тексту виділені слова.  Розберіть  3 перших слова за  будовою.

(Музика, мова, думка, культура,доля, народу)

Перевірка із сигнальними картками та повторенням теоретичного матеріалу. (Що таке корінь слова? Що називається закінченням?Що входе в основу слова? Після чого стоїть суфікс у слові?

  г) Каліграфічна хвилинка.

- Зі слів, що  ви виписали складіть речення. (Мова – музика, думка, культура, доля  народу.)  Це сьогоднішня каліграфічна хвилинка.  Запишіть у зошити це речення. СЛАЙД 5.

  VІ. Складання асоціативного куща.

Доберіть ознаки, що характеризують  нашу мову. (Мова – рідна, багата, велична,

 

милозвучна,українська, мудра, прадідна, кохана)

VІІ. Вивчення нового матеріалу.

  • Завдання – дослідження. (Фронтально)                                        (Прикріплення написаних речень.)

Грім на голі дерева - буде тепле літо.

Збірна України забила переможний гол у ворота суперника.

  • Прочитайте речення. Випишіть виділені слова.  (Біля дошки)

(Голі, гол.) Розберіть їх за будовою.

  • Що спільного у цих словах? (Однаково пишуться  корені)
  • А значення коренів однакові?  (Ні)
  • Які саме? (У 1 слові – дерева  без листя, а в 2 слові – у футболі)
  • Отже, чи будуть ці слова спільнокореневими? (Ні.)
  • Висновок. Якщо корені мають різне значення, то це різні слова. СЛАЙД 6.

VІІІ. Первинне закріплення. Робота з підручником. (Фронтально)

Відкрийте підручник на ст. 77. Знайдіть  вправу 178.

  • Прочитайте слова першого рядка. Який буде корінь у цих словах?(Літ-)
  • Прочитайте слова другого рядка. Який буде корінь у цих словах ? (Літ
  • Чи однакові за значенням ці корені? Доведіть свою думку. (Ні, бо значення різні)   Повторіть наш сьогоднішній висновок.

VІІ.  Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Тренувальні вправи.

Робота над вправою 180, ст. 78.

  • Прочитайте текст. Чи є в ньому спільнокореневі слова? (Так)Назвіть їх.(Березове, берізки) СЛАЙД 7.
  • Чи є у тексті вправи слова, які пишуться однаково? Назвіть ці слова.  (Березі)
  • Чому ці слова не будуть спорідненими?  (Бо мають однакові корені, але різне їх значення)
  • Спишіть текст цієї вправи. Розберіть останнє речення за членами речення і підкресліть їх.
  1. Фізкультхвилинка.  СЛАЙД 8.

 Діти виконують пісню Н. Май  «На нашій Україні»

 

 

  1. Поетична хвилинка. СЛАЙД 9.

«Коли забув ти рідну мову,

Яка б та мова не була –

Ти втратив корінь і основу

Ти обчухрав себе дотла.» ( Д. Білоус)

Діти читають вірші про мову В. Сосюри та Ю. Рибчинського.

  1. Робота в парах. (на картках) СЛАЙД 10.

Картка № 1.  Відгадайте загадку. Запишіть відгадку. Доберіть до відгадки спільнокореневі слова, запишіть їх, позначте корінь.

Встала стрічка через річку, поєднавши береги. (Міст)

Складіть і запишіть із цим словом речення.

                 Картка № 2.Прочитайте речення. Випишіть виділене слово. Доберіть до        нього спільнокореневі слова, запишіть їх, позначте корінь.                                      На берегах Сули розкинулося місто  Ромни.                                                      Складіть і запишіть із цим словом речення.

Картка № 3. Відгадайте загадку. Запишіть відгадку. Доберіть до відгадки спільнокореневі слова, запишіть їх, позначте корінь.

Без неї немає життя на Землі.(Вода)

Складіть і запишіть із цим словом речення.

                  Картка № 4. Прочитайте речення. Випишіть виділене слово. Доберіть до     нього     спільнокореневі слова, запишіть їх, позначте корінь.                                 Треба обережно водити малюка за ручку.                                                              Складіть і запишіть із цим словом речення.

  1. Довідкове бюро. СЛАЙД  11.

     1 учениця. Щорічно в нашій країні відзначається День   української писемності та мови. Це свято запроваджене 1997 року з ініціативи Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім. Т. Шевченка Указом Президента України.

               Це – одне з наймолодших державних свят.

     СЛАЙД  12. 2 учениця. Неспроста  цей день святкують саме 9 листопада, коли за церковним календарем вшановують Преподобного Нестора – літописця, письменника та монаха Києво – Печерської лаври – першого письменника України.

  1. Самостійна робота. Робота над вправою 181, ст. 78.                                                                             

 

 

Прочитайте  виразно  вірш. Яке завдання у цій вправі? ( Записати виділені слова і 3 стовпчики  - синоніми, різні форми слова і споріднені слова. 

  1. Робота в групах.                                                                                                             (Вищий рівень знань – 3 учні, середній рівень – 4 учні. Завдання 1 групі -   вибрати не спільнокореневі слова до слова «лист» - на дереві.  Завдання 2 групі – вибрати спільнокореневі слова до слова «лист». (Листя, листяний, листування , листок, листоноша, безлисті, листуватися, листівка, листопад, листок.

 ІХ.  Підсумок уроку.

  1. Відповіді на запитання.
  1. Над якими словами ми сьогодні  працювали на уроці?
  2. Чи  можуть вони бути спорідненими? Чому? Наведіть приклад таких слів.
  1. Гра « Впіймай споріднене слово!» (Літак -  літо, приліт, літати, перелітні,  літній, полетіли, влітку,залетів).
  2. Гра «Добери слові!» (Літній, шкільний. Озеро, мова. Приліт, перевіз. Пришкільний, об’їзний.)

Х.  Оцінювання учнів.                                                                                                                                    А зараз я пропоную трішки посміхнутися. (Діалог двох дівчаток)                                       - Не вірю я приказкам.                                                                                                                       - Чому?                                                                                                                                                           - Приказка каже, що мовчання – золото. Я мовчала на уроці, а вчителька мені двійку поставила.

  ХІ. Результат дитячих очікувань.

- Чи справдилися ваші очікування на нашому уроці? Є такі учні, очікування яких не справдилися?

   ХІІ. Домашнє завдання. Ст. 79, вправа 182. Списати текст, дати усні відповіді на запитання, які є  у 2 завданні.  Діти, вивчайте мову українську –

                дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

        Прекрасну, милу і чудову,

           як материнську пісню колискову.

Категория: Уроки | Добавил: tanuskakrykova (06.11.2016)
Просмотров: 453 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
avatar
Меню сайта
Категории
Уроки [13]
Методика проведенния урокив
Сценарії свят [12]
Сценарії шкільних свят з повним описом проведення.
Документи [0]
Необхідні документи в початковій освіті
Вход на сайт
Поиск
Всего чел. на сайте: 5
Новых за месяц: 0
Новых за неделю: 0
Новых вчера: 0

Новых сегодня: 0
Счетчики
Онлайн лист
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0
<
Cегодня нас посетили