Главная » Статьи » Уроки |
Тема. Розрізнення слів з коренями, що звучать однаково, але мають різне значення. Мета. Навчати учнів розрізняти групи слів, в яких корені звучать і пишуться однаково, але значення мають різне; розвивати вміння аналізувати, визначати головне; виховувати любов до рідної мови. Обладнання. Комп’ютер, екран, презентація уроку, запис пісні у виконанні Олесі Заєць «Це моя Україна», квіти – соняшники з кольорового паперу,розрізані слова для гри, сигнальні картки. Тип уроку. Вивчення нового матеріалу. Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Девіз уроку. «Ти не загинеш, Україно, І мова прадідна твоя» (М. Чернявський) СЛАЙД 2. Звучить уривок з пісні Олесі Заєць «Це моя Україна». ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
У купе потяга Київ – Відень їхало четверо пасажирів : англієць, німець, італієць та українець - юрист Богдан Косів. Розмовляли на різні теми, та скоро почали говорити про те , чия мова багатша, досконаліша. Кожен з них вихваляв свою країну та мову народу, та Богдан довго мовчав, слухаючи своїх співрозмовників. І нарешті сказав:
Сипле, стелить сад самотній сірий смуток – срібний сніг. Сумно стогне срібний струмінь, серце слуха скорбний сміх. Серед саду страх сіріє, сад – солодкий спокій – спить. Сонно сипляться сніжинки, струмінь стомлено сичить. Стихли струни, стихли співи – срібні співи серенад. Стиха стеляться сніжинки – спить самотній сонний сад.
Потім усі замовкли. Говорити вже не було потреби. Отже, сьогодні я пропоную вам відкрити нові знання з рідної мови, збагнути всю її велич і красу. ІІІ. Очікування дітей.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. «Слово – зброя!» - так писав М. Рильський. Сьогодні ми будемо намагатися опанувати мудрість рідної мови. Будемо вчитися розрізняти слова з коренями, що звучать однаково, але мають різне значення. (Записано на дошці)
V. Актуалізація опорних знань. СЛАЙД 3. « Ну що б, здавалося слова… Слова та голос – більш нічого. А серце б’ється – ожива, Як їх почує!..» (Т. Шевченко)
а) Прочитайте текст, з дошки. (Рідна мова – це музика і малювання, це все духовне життя людини. Чим багатша думка, тим багатша мова. Мова – це нація, її культура. Мова – це доля нашого народу, і вона залежить від того, як ревно ми всі плекаємо її. (Олесь Гончар). б) Словникова робота. СЛАЙД 4. Нація – це стійка спільність людей, що склалася історично. Культура – матеріальні і духовні цінності, створені людством протягом його історії.
в) Випишіть з тексту виділені слова. Розберіть 3 перших слова за будовою. (Музика, мова, думка, культура,доля, народу) Перевірка із сигнальними картками та повторенням теоретичного матеріалу. (Що таке корінь слова? Що називається закінченням?Що входе в основу слова? Після чого стоїть суфікс у слові? г) Каліграфічна хвилинка. - Зі слів, що ви виписали складіть речення. (Мова – музика, думка, культура, доля народу.) Це сьогоднішня каліграфічна хвилинка. Запишіть у зошити це речення. СЛАЙД 5. VІ. Складання асоціативного куща. Доберіть ознаки, що характеризують нашу мову. (Мова – рідна, багата, велична,
милозвучна,українська, мудра, прадідна, кохана) VІІ. Вивчення нового матеріалу.
Грім на голі дерева - буде тепле літо. Збірна України забила переможний гол у ворота суперника.
(Голі, гол.) Розберіть їх за будовою.
VІІІ. Первинне закріплення. Робота з підручником. (Фронтально) Відкрийте підручник на ст. 77. Знайдіть вправу 178.
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
Робота над вправою 180, ст. 78.
Діти виконують пісню Н. Май «На нашій Україні»
«Коли забув ти рідну мову, Яка б та мова не була – Ти втратив корінь і основу Ти обчухрав себе дотла.» ( Д. Білоус) Діти читають вірші про мову В. Сосюри та Ю. Рибчинського.
Картка № 1. Відгадайте загадку. Запишіть відгадку. Доберіть до відгадки спільнокореневі слова, запишіть їх, позначте корінь. Встала стрічка через річку, поєднавши береги. (Міст) Складіть і запишіть із цим словом речення. Картка № 2.Прочитайте речення. Випишіть виділене слово. Доберіть до нього спільнокореневі слова, запишіть їх, позначте корінь. На берегах Сули розкинулося місто Ромни. Складіть і запишіть із цим словом речення. Картка № 3. Відгадайте загадку. Запишіть відгадку. Доберіть до відгадки спільнокореневі слова, запишіть їх, позначте корінь. Без неї немає життя на Землі.(Вода) Складіть і запишіть із цим словом речення. Картка № 4. Прочитайте речення. Випишіть виділене слово. Доберіть до нього спільнокореневі слова, запишіть їх, позначте корінь. Треба обережно водити малюка за ручку. Складіть і запишіть із цим словом речення.
1 учениця. Щорічно в нашій країні відзначається День української писемності та мови. Це свято запроваджене 1997 року з ініціативи Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім. Т. Шевченка Указом Президента України. Це – одне з наймолодших державних свят. СЛАЙД 12. 2 учениця. Неспроста цей день святкують саме 9 листопада, коли за церковним календарем вшановують Преподобного Нестора – літописця, письменника та монаха Києво – Печерської лаври – першого письменника України.
Прочитайте виразно вірш. Яке завдання у цій вправі? ( Записати виділені слова і 3 стовпчики - синоніми, різні форми слова і споріднені слова.
ІХ. Підсумок уроку.
Х. Оцінювання учнів. А зараз я пропоную трішки посміхнутися. (Діалог двох дівчаток) - Не вірю я приказкам. - Чому? - Приказка каже, що мовчання – золото. Я мовчала на уроці, а вчителька мені двійку поставила. ХІ. Результат дитячих очікувань. - Чи справдилися ваші очікування на нашому уроці? Є такі учні, очікування яких не справдилися? ХІІ. Домашнє завдання. Ст. 79, вправа 182. Списати текст, дати усні відповіді на запитання, які є у 2 завданні. Діти, вивчайте мову українську – дзвінкоголосу, ніжну, чарівну, Прекрасну, милу і чудову, як материнську пісню колискову. | |
Просмотров: 453 | |
Всего комментариев: 0 | |
Уроки
[13]
Методика проведенния урокив
|
Сценарії свят
[12]
Сценарії шкільних свят з повним описом проведення.
|
Документи
[0]
Необхідні документи в початковій освіті
|